יום רביעי, 16 בפברואר 2011

בדיקת שמיעה

כמו הרבה מן הבדיקות שמתבצעות לילדים, גם בדיקת שמיעה היא דבר שעשוי להרתיע ולהפחיד. ילדים מטבעם מלאי חששות ודאגות רבות יותר כלפי סיטואציות של טיפול רפואי. פעמים רבות הדמיון מתפרע והילד חושש שהבדיקה אליה הוא הולך הנה כואבת, מפחידה ולא נעימה. מדובר לרוב בבדיקות שכוללות שימוש במכשור רפואי.

ילד שצופה מן הצד במכשור רפואי עלול להיכנס להיסטריה שכוללת בכי וצורך ללכת מן המרפאה. ממש כמו ילד שהולך לבדיקה אצל רופא שיניים או ילד שהולך לבדיקה שכוללת קבלת חיסון בזריקה, כך גם בדיקת שמיעה עשויה להיות מרתיעה עבורו.

בדיקת שמיעה במכון

מכיוון שאצל תינוקות או ילדים רכים קשה לאבחן בעיית שמיעה באופן מיידי, יש חשיבות לערוך להם בדיקות רפואיות תקופתיות לצורך ביקורת על ידי רופא המשפחה. הקושי באבחון נובע בעיקר משום שתינוקות אינם יודעים לדבר ולספר מה מפריע להם וילדים מתחילים לדבר כל אחד בקצב ההתפתחותי שלו. יחד עם זאת ניתן לזהות אצל ילדים סימפטומים שיכולים להעיד על בעיה בשמיעה ועל צורך לגשת ולבצע בדיקת שמיעה.

ילד פעוט עשוי לא להגיב לרעשים שנמצאים מסביבו בכל עת. אם מדובר ברעשים שמושכים תשומת לב והוא ימשיך לעסוק בשלו בלי לשים לב, ייתכן ויש בעיה. ילדים רגישים מאד לגירויים סביבתיים ולכן יש להניח כי כל הסחת דעת מכל סוג שהוא כולל רעש, יגרמו להם לנטוש את מעשיהם ולבדוק במה מדובר. במידה ומדובר בילד שכבר למד לדבר, אם הוא מדבר בקול רם מאד ובצעקות ללא הרף, ייתכן ויש לו גם כן ירידה בשמיעה. במקרה כזה מומלץ לקחת אותו לבדיקה אצל הרופא, שקרוב לודאי יפנה אותו לבדיקת שמיעה.

במידה ורופא אבחן אצל הילד שככל הנראה ישנם סיכויים לכך שחלה אצלו ירידה בשמיעה, או שחלילה, הוא אינו שומע כלל, הוא יפנה את הילד לבדיקת שמיעה במכון שמיעה מסודר. במכון שמיעה ערוכים לכך שמעבר לבדיקת שמיעה פיזית שמתבצעת לילד פעוט, יש לה גם מרכיבים נפשיים שעשויים להשפיע על מצב רוחו של הילד בעת הבדיקה.

קלינאי תקשורת הוא זה שמבצע לרוב את הבדיקה. עליו להיות רגיש למצבו של הילד, אמפטי וסימפטי. קלינאי התקשורת יוכל לזהות אצל הילד עד כמה חמורה בעיית השמיעה, בהתבוננות על משתנים התפתחותיים בשפת הילד וכמו כן משתנים התנהגותיים.

בדיקת שמיעה ואבחון

לאחר בדיקת שמיעה ואבחון, מתבצעת החלטה כיצד לטפל בבעיית השמיעה. הפיתרון האידיאלי ביותר הוא להזמין עבור הילד מכשיר שמיעה שיסייע לו בבעיית השמיעה וכך הוא יוכל לשמוע בצורה נורמטיבית ככל שניתן.

אבחון וטיפול מקדים יכולים לסייע לילד להתפתח ולגדול בצורה תקינה ולאפשר לו להתגבר על הפער החברתי והאישי שעלול להיווצר עקב בעיית השמיעה. 

אין תגובות: